Vakantiee - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van WijzijninUmbwe - WaarBenJij.nu Vakantiee - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van WijzijninUmbwe - WaarBenJij.nu

Vakantiee

Door: Marlot en Lisette

07 Januari 2016 | Tanzania, Moshi

Dag allemaal,

Wij hebben de afgelopen tijd vakantie gevierd! Tijd voor een update van wat we zoal gedaan hebben.

Als eerste een terugblik op de laatste ‘les’weken. Met aanhalingstekens inderdaad, want na de Graduation Day hadden veel studenten het gevoel dat ze niet meer naar school hoefden te komen. Met de studenten die wel aanwezig waren hebben we vooral veel leuke dingen gedaan: computerles, knutselen, spelletjes spelen. Anne is deze week terug naar Nederand gegaan en komt 12 januari weer terug. Er was nog een belangrijke meeting op school met onder andere de district commisioners. De meeting werd goed bezocht en duurde vooral ook erg lang. Gelukkig hoefden wij hierbij niet aanwezig te zijn ;). De officiele laatste schooldag stelde niet zoveel voor: studenten konden hun boeken inleveren en kregen een nieuwsbrief en rapport mee voor het thuisfront.

Vrijdag 18 december was het dan zover: Odette, Erwin, Tineke en Esther (moeder van Marlot en haar vriend en moeder en zusje van Lisette) kwamen vakantie met ons vieren! Het eerste weekend hebben we ze Umbwe en Moshi laten zien. Daarna gingen we tijdelijk uiteen. Marlot, Odette en Erwin gingen op safari en Tineke, Esther en Lisette gingen naar Zanzibar. De safarigangers hebben veel mooie dieren gespot en de Zanzibargangers veel zon, zee en strand.

We ontmoetten elkaar weer in Lushoto, een dorpje in de Usambara mountains ongeveer halverwege tussen Moshi en Dar es Salaam. Marlot en co gingen hier op donderdag al naartoe en hadden een voorspoedige reis en die avond een heerlijk kerstdiner. Lisette en co hadden vrijdag dezelfde busreis, helaas met pech waardoor zij 3 uur langer onderweg waren. Zaterdag hebben Erwin, Tineke, Esther en Lisette een hike gedaan van 6,5 uur. Marlot was ziek en ging met Odette naar het ziekenhuis voor een malariatest (wat ze gelukkig niet had!) en een antibiotica kuur. De hikers hebben gewandeld door dorpjes, een regenwoud en aan het eind een berg beklommen: super mooi! Zondags hebben we rustig aan gedaan en de plaastelijke markt bezocht.

Maandag weer een busreis. De bus zou om 800 vertrekken, maar omdat deze bus van slechte kwaliteit zou zijn werd ons een andere bus aangeboden om 900. Deze andere bus was splinternieuw (het plastic zat op sommige plekken nog om de stoelen) en de reis verliep erg soepel. De bus bracht ons naar Dar es Salaam. Dinsdagochtend hebben we lekker in het hotel rondgehangen en ’s middags was het tijd voor Tineke en Esther om aan hun terugreis te beginnen. De achterblijvers zijn toen Dar es Salaam ingegaan. We hebben wat gedronken met Allen (voor degene die hem niet kennen: de tolk van het bouwproject) en hebben vervolgens door de stad gecrosst in een tuctuc.

Woensdag zijn we met de boot naar Zanzibar vertrokken. We hadden een heerlijk hotel strand en zwembad voor de deur. Naast een nieuwjaarssnorkel en een Spicetour hebben we dan ook vooral in de zon gelegen, gezommen en strandwandelingen gemaakt. Perfecte afsluiting van een perfecte vakantie!

Vanaf Zanzibar vlogen Odette en Erwin terug naar Nederland en wij vlogen terug naar Arusha. In een wel heel klein vliegtuigje: met piloot erbij waren we met 14 passagiers. De cockpit zat 2 rijen stoelen voor ons en de piloot was ook meteen de steward. Met dit kleine vliegtuigje vlogen we niet zo hoog dus hebben we veel kunnen zien onderweg. We hebben nog een nachtje in Moshi geslapen en zijn nu alweer 3 dagen terug in Umbwe. Heerlijk om weer thuis te zijn. We hebben nog niet zoveel gedaan hier, we zijn vooral bezig geweest met kleding wassen (met de hand gaat dat niet zo snel haha).

Liefs en busu!