Examens en Graduation Day - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van WijzijninUmbwe - WaarBenJij.nu Examens en Graduation Day - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van WijzijninUmbwe - WaarBenJij.nu

Examens en Graduation Day

Door: Lisette en Marlot.

07 December 2015 | Tanzania, Moshi

Lieve allemaal,

Vanwege alle drukte rondom de examens en de Graduation Day heeft een nieuw berichtje even op zich laten wachten, hierbij een nieuwe update!

De week van de NTT (Nursery Teachers) examens ligt alweer even achter ons. Op de laatste examendag (de vrijdag) zijn we met 9 studenten naar Maimorial, DE kledingmarkt in Moshi, geweest. Wat een avontuur was dat! We hadden een daladala besteld die ons kwam ophalen op school. Met veel gegil, gezang en gedans gingen we op weg. We hebben onze ogen uitgekeken op de markt: wat is daar veel te koop en wat is het goedkoop! Jullie kunnen je vast voorstellen dat wij met goedgevulde tassen terug kwamen. Bij thuiskomst wachtte ons een iets minder leuke verrassing: de kraan in onze keuken stond nog aan en de gootsteen zat dicht met een doek. Resultaat: 4 kamers in het Paviljoen stonden onder een dikke laag water! We hebben 2 uur lang lopen dweilen en toen was alles gelukkig weer droog.

In het weekend hebben we lekker rustig aan gedaan, vooral van de zon genoten. Op zaterdag nog in Umbwe en op zondag in Moshi. Daar lekker bij het zwembad gehangen.

De reden dat we op zondag in Moshi waren was dat we op maandag naar de immigratie gingen om te proberen daar ons visum te verlengen. Omdat we weten dat zulk soort dingen heel lang kunnen duren hier wilden we vroeg aanwezig zijn. We hebben gepraat en gepraat maar hebben de immigratie helaas niet kunnen overtuigen dat we daar een nieuw visum konden krijgen. We zullen hiervoor de grens met Kenia over moeten. We gaan nog proberen of iemand anders dat met onze paspoorten kan doen, scheelt ons een hele reis.

Afgelopen week waren de interne examens. Zowel maandag als dinsdag als woensdag moesten de studenten 3 examens maken. Dat betekende voor ons wederom: surveilleren. Daarnaast begonnen we op dinsdag met de voorbereidingen voor de Graduation Day: schoonmaken, waterleiding dichtgooien en dat soort dingen. Het was een drukke week.

Vrijdag was het dan zover: Graduation Day! Marlot en ik hebben ons 's ochtends vroeg in onze mooie kleren gestoken en waren erg benieuwd naar hoe de dag zou verlopen. ERG GOED! We hebben genoten, en in het dorp wordt er nog veel over nagepraat. We begonnen de dag met foto's maken (want daar zijn ze hier gek op), vervolgens was er een ontbijt voor alle aanwezigen. Tanzanianen zijn niet heel goed in op tijd komen, zelf de studenten die gingen afstuderen waren niet op tijd ;p, dus hier waren nog niet zoveel mensen aanwezig. Vervolgens waren er toespraken, dansjes, een modeshow en liedjes. De gasten kwamen tijdens het programma allemaal binnenlopen en het 'officiele' programma eindigde weer met eten, nu dus met veel meer mensen. Na het 'officiele' gedeelte was er muziek (heeeel hard haha) en werd er gedanst. Een zeer geslaagde eerste Graduation Day voor KVTC. We zijn trots en blij dat we daar bij aanwezig konden zijn.

Gisteren en vandaag waren weer relaxte dagen met: boekjes lezen, liggen in de zon, knutselen met studenten en onze FB pagina's updaten.

Liefs en tot een volgende blog!

• 07 December 2015 - 16:10

Odette:

Wat een mooi moment. de eerste Graduation Day.
    Jullie kunnen met recht trots zijn op wat jullie gedaan hebben om hieraan mee te werken.
    Grandioos!

• 09 December 2015 - 22:51

Gerda En Bert:

Wat fantastisch dat jullie hier bij konden zijn en er aan bijgedragen hebben.