Drukte in Umbwe! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van WijzijninUmbwe - WaarBenJij.nu Drukte in Umbwe! - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van WijzijninUmbwe - WaarBenJij.nu

Drukte in Umbwe!

Door: Lisette en Marlot

31 Oktober 2015 | Tanzania, Moshi

Hallo allemaal!

Jaja, het is weer tijd voor een nieuwe blog! De afgelopen twee weken zijn erg druk geweest in Umbwe, maar van het reguliere rooster kwam vaak niet veel terecht.
Wie kunnen we hiervan de schuld geven? De Step One groep! Haha, nee we hebben ons prima vermaakt! Het waren twee geweldige weken en wij hopen samen met alle studenten en staff dat deze leuke groep nog vaak terug zal komen in Umbwe.
De eerste week heeft de Step One groep erg veel gebouwd aan de KVTC en is er veel werk verricht aan de losse gebouwen met lokalen. Superleuk om dan na bijvoorbeeld de engelse les op donderdagochtend richting die gebouwen te lopen en dan die vooruitgang te zien. Wij kunnen allebei niet wachten om in deze nieuwe lokalen les te gaan geven.Omdat Marlot nu ook op maandagochtend en dinsdagochtend wiskundeles geeft, heeft Lisette op die dagen wat extra meegeholpen op de bouw.
Het eerste lokaal zal tot computerlokaal omgetoverd worden, zodat ook onze computerlessen echt opgestart kunnen worden en de studenten daar ook zelf kunnen oefenen. Het plan is om vanaf volgende week weer heel streng het rooster te volgen, en onze computerlessen elke dag te geven. Als er geen stroom is, kunnen we dan gebruik maken van een generator. Er zijn nog mar zeven weken te gaan tot aan de kerstvakantie!
Op dagen dat er wat minder werk was, hebben we ons ook uitstekend vermaakt! Zo zijn we bijvoorbeeld een middagje meegeweest naar een plaatselijke basisschool om daar met alle kinderen liedjes te zingen en te dansen. De Hokey pokey was een groot succes!
De studenten bij ons op school vonden vooral de Tsjoe tsjoe wa die babu Kees met ze deed erg leuk. Dit gaan we er zeker in houden!
Afgelopen woensdag hadden we het afscheidsfeest van Step One, waar zij zelf ook een geweldige act hebben neergezet. Een feestelijke middag!Op donderdagochtend kwamen ze nog spelletjes spelen met de studenten, en daarna was dan het echte afscheid.

Vorige week zondag waren er verkiezingen in Tanzania. Van wat wij er van meegekregen hebben, verliep dit allemaal erg ordelijk en gestructureerd! Op maandag en dinsdagavond zijn er in verswchillende steden wat relletjes geweest met politieoptreden, maar voor zover wij begrepen hebben is het nu overal weer rustig. De uitslag is inmiddels officieel bekend en alle partijen lijken dit geaccepteerd te hebben. De onrust die voorspeld werd, lijkt dus heel erg mee te vallen!

Vanmorgen zijn we op onze gebruikelijke tijd opgestaan (half zeven) en hebben ontbeten en gewassen. Om 9 uur waren we klaar om te vertrekken voor weer een heerlijk weekendje in Moshi. Daar zijn we iniddels gearriveerd. In de grote zaal zijn nu heel druk allemaal mensen bezig met versieren, dus waarschijnlijk gaan we hier vanavond een bruiloft beleven. Altijd wel leuk om te zien!

Owja, haha, en nog even een weer-update:Het is hier nu kwart voor elf en al 21 graden. Heeeeeerlijk!

Liefs, en tot de volgende keer!

• 31 Oktober 2015 - 10:04

Tineke:

Jambo, Lisette en Marlot,
    Wat weer een fijn bericht. Geniet maar van het weekend.
    En straks van de mooie lokalen met een strak(ker) lesprogramma.
    Ben benieuwd wat de studenten daarvan vinden :-)
    Liefs, Tineke

• 31 Oktober 2015 - 10:40

Gerda:

Wel bijzondere weken hoor met step one, ik heb hun relaas ook gevolgd. We hebben hier nl altijd stroom. Wat we niet hebben is het lekkere weer, maar hier is het nu mooi met de
    Gaan de pc wel achter slot en grendel? Groeten voor jullie beiden Bert en Gerda

• 31 Oktober 2015 - 10:41

Gerdau:

Herfstkleuren

• 31 Oktober 2015 - 12:59

Babu Kees:

Hoi meiden,
    Wat hebben we het leuk gehad met jullie !!!
    En, net zo belangrijk, wat hebben we hard gewerkt en veel bereikt in die 2 weekjes.
    speciaal omdat de studenten het leuk vonden:
    op je plaats, strek je armen, vuisten maken, duimen omhoog, schouders op, kont naar beneden, voeten naar binnen, hoofd omhoog en tot slot; tong naar buiten....en daar gaan we.
    We hopen echt dat we dit nog een keer mogen doen in Umbwe.
    Heel veel plezier nog en we denken aan jullie,

Liefs, Babu Kees en BIbi Ingrid

• 31 Oktober 2015 - 20:07

Alberdien:

Hoi Lisette en Marlot,
    Nou... de rust is weer een beetje weergekeerd daar bij jullie. Op naar de volgende gast: Bert!
    Gisteravond Tineke op bezoek gehad die me van de laatste nieuwtjes op de hoogte heeft gebracht! Wat super dat jullie beide moeders nu komen. Echt fijn om naar uit te kijken.
    Volgend jaar hoop ik ook weer van de partij te zijn. Maar dan wel in de herfst met het mooie weer daar.
    Geniet nog maar veel met elkaar, voor je het weet ben je weer in ons koude kikkerlandje.
    liefs, Alberdien.