Weekje in Umbwe - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van WijzijninUmbwe - WaarBenJij.nu Weekje in Umbwe - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van WijzijninUmbwe - WaarBenJij.nu

Weekje in Umbwe

Door: Marlot en Lisette

04 Oktober 2015 | Tanzania, Moshi

En dan is er alweer een dikke week voorbij sinds we het laatste berichtje hebben getypt!
Lieve allemaal, wat hebben we zoal sinds ons laatste berichtje gedaan?

Allereerst moet gezegd worden dat we ons hier goed op ons gemak voelen. We krijgen steeds meer een band met de kinderen in het weeshuis. We spelen spelletjes met ze, maken lol samen en we kunnen inmiddels ook al best wat gesprekjes met ze voeren. Ook op school voelen we ons goed. We kennen de studenten inmiddels bij naam en met een aantal hebben we ook al wat meer gekletst. Onderweg van het weeshuis naar de school voeren we dagelijks dezelfde gesprekjes: hallo, hoe gaat het en doe rustig aan.

Het weekend zijn we naar Moshi geweest. Lopend naar de bushalte (dit duurt ongeveer een half uur) en vervolgens met een busje naar de stad (dit duurt, afhankelijk van de tijd, een dik half uur. De reden dat we naar Moshi gingen was om eens wat anders dan rijst en / of ugali te eten en om te internetten. Net als in Umbwe was er in Moshi ook nauwelijks stroom. We hebben dus vooral aan bij het zwembad gelegen en boekjes gelezen. Het leven is hier heel zwaar ;)
Maandag was onze eerste lesdag! We hebben `s ochtends een uurtje Engels gegeven, Marlot aan de gevorderden en Lisette aan de beginners. `s Middags was het tijd voor computerles, maar aangezien er nog steeds geen stroom was werd dit een beetje lastig. De les gebruikt om te kijken wat de studenten allemaal weten en wat ze graag zouden willen leren. Eigenlijk alles wel, dus we kunnen onze lessen mooi vullen.
Dinsdag hadden we dan eindelijk stroom! Wat kan een mens daar blij van worden ;). De computerles die voor de middag gepland stond ging niet door omdat de studenten hun werk op het land, de shamba, nog niet af hadden. We hebben onze tijd gevuld met skypen, foto`s plaatsen en dat soort dingen.
Woensdag is bij ons wasdag, dus hebben we `s ochtends een uur boven de emmer gehangen om alles weer 'schoon' te krijgen. `s Middags hebben we computerles gegeven. Er was geen stroom, maar we hebben heel slim bedacht om de laptops `s nachts, als er wel stroom is, aan de lader te leggen waardoor we vervolgens wel les kunnen geven. `s Avonds begon er weer iets typisch Tanzaniaans. Er was stroom, en toch hadden wij geen stroom. In het weeshuis hebben ze sinds een week prepaid stroom. De bundel was op, maar mama J wist niet hoe ze weer nieuw tegoed kon toevoegen. Wij zouden dat van tevoren uitzoeken, maar hier doe je dat pas als de stroom op is, dus in het donker :p.
Donderdag hebben we geen les gegeven, de dag stond in het teken van kuvuna mahindi (oogsten van maïs). Om 8 uur gingen we met de studenten de shamba op. We hebben met de hand 3 hectare maïs geoogst. Dat gaat als volgt: je zoekt een kolf aan de plant, die haal je van de plant af, je verwijdert de bladeren en de kolf die je dan binnenin vindt gooi je op een stapel met kolven. Dit hebben we tot aan de lunch gedaan. Na de lunch hebben we de kolven in zakken naar een lokaal op de eerste verdieping getild. Om 1700 lag alle maïs boven in een lokaal. Moe maar voldaan lagen we die avond op tijd op bed.
Vrijdag was weer een gewone lesdag. In de ochtend geven we dan Engelse les. Na de pauze kwamen er 7 mzungu's (blanken) kennis maken: de alfagroep is gearriveerd! Ze zijn door ons rondgeleid en we hebben pilau met ze gegeten.'s Middags hebben we samen met Anne de examens voor de examenweek die volgende week plaatsvindt klaar gelegd.
Zaterdag hebben we een gezellige dag gehad met de alfagroep en 4 kinderen van het weeshuis, Fausta, Theresia, Upendo en Aziza. We zijn met z'n allen naar de rivier en de waterval hier in Umbwe geweest. Een hele klim, maar de natuur is daar beneden zo mooi! Ook nog met z'n allen naar de markt geweest.
Vanmorgen zijn we met de alfagroep naar de kinderkerkdienst geweest. Ook al zijn we hier al een aantal keer geweest, het blijft mooi om te zien dat er zoveel kinderen tegelijk naar een dienst komen.

Zo, dat was onze week in vogelvlucht. Onze dagen zijn nog niet heel erg gevuld, maar we vermaken ons nog steeds heel goed!

Liefs en busu van ons

• 04 Oktober 2015 - 19:58

Tineke:

Hello ladys,
    Wat een variatie aan activiteiten, als je alles zo op een rijtje zet!
    Prachtig om weer te lezen.
    Groetjes van alle familie die hier vanmiddag op verjaarsvisite was.
    Liefs, en graag tot het volgende verslag.

• 04 Oktober 2015 - 21:44

Gerda:

Fijn om te lezen dat jullie je weer heel goed voelen in het Tanzaniaanse. Dat wordt dus maissoep, maispap en maisbrood. Liefs Bert en Gerda

• 06 Oktober 2015 - 08:02

Patricia: